|
Trening słuchowyStymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych. Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).W konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, uczeniu się, czytaniu, koncentracji uwagi, konstruowaniu wypowiedzi pisemnych, pianiu. W klasie dzieci z tym zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej samooceny. Pośród czynników, które mogą wpływać na powstanie problemów z centralnym przetwarzaniem słuchowym wymienia się: - wcześniactwo, - niedotlenienie w czasie porodu, - zapalenie opon mózgowych, - częste zapalenia ucha środkowego, - częste sączkowanie uszu, - genetyczne dyspozycje - dysleksja, - urazy głowy. Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również: - Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych, - Czytanie, - Rozumienie mowy, - Artykulację, - Komunikację, - Samoocenę, - Harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała, - Utrzymanie równowagi, - Koordynację ruchów, - Motorykę. Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS),w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT). Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych: Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy. materiały
źródłowe
- www.johansen-ias.pl
|
|||||||||||||||||
|